
Wyścigi Formuły 1 to sport napędzany nieustanną innowacyjnością. Zespoły pracują bez wytchnienia, aby osiągnąć i pokonać ciągle zmieniający się standard i nie jest inaczej także w zespole Renault Sport. Tam maszyna badawczo-rozwojowa nigdy się nie zatrzymuje, a wkład partnerów technicznych odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów.
"Nowe komponenty złożone ze skomplikowanych kompozytów i stopów wychodzą na światło dzienne po przetrwaniu ostrej selekcji w laboratoriach badawczo-rozwojowych i symulacyjnych" - wyjaśnia dyrektor techniczny Renault Sport, Nick Chester. "Pod koniec sezonu wyścigowego spodziewamy się, że nasz samochód wyścigowy będzie szybszy o ponad sekundę na okrążeniu niż kiedy zaczynaliśmy, a nasi techniczni partnerzy muszą przetrwać tę samą bezlitosną selekcję. Nie interesują nas relacje, które nie przynoszą wartości w naszym dążeniu do osiągnięć."
Zespół Renault Sport Formuły 1 korzysta z technologii 3D Systems w swoich podstawowych działaniach od 1998 roku jako jeden z pierwszych. Wraz z rozwojem współpracy między dwoma firmami inżynierowie 3D Systems pomogli zespołowi Renault zrozumieć i wykorzystać dostępne możliwości, materiały i metodologię.
Flota maszyn 3D Systems obecnie wykorzystywanych w zespole Renault Sport Formula One obejmuje sześć drukarek stereolitograficznych (SLA) i trzy urządzenia do selektywnego spiekania laserowego (SLS). Od dopasowywania materiałów, przez obróbkę poprzez projekty dla większej wydajności, współpraca pomiędzy zespołem Renault Sport Formuły 1 i systemami 3D zapewnia lepszą wydajność zarówno na torze, jak i poza nim.
Każdego roku zespół Renault Sport Formuły 1 projektuje i buduje nowy samochód odpowiadający na zmiany przepisów oraz naturalny cykl badań i rozwoju, którego celem jest poprawa osiągów samochodu. Jako przykład podać można, że w sezonowych zmianach w 2017 roku uwzględniono większe i cięższe opony, szersze przednie skrzydło, niższe i szersze tylne skrzydło, co oznaczało, że żadna część nie pozostała niezmieniona od 2016 roku. Kiedy zaczyna się sezon wyścigowy, presja wciąż się nasila: czasami między wyścigami jest tylko tydzień. Każdy wyścig przedstawia inżynierom własne wyzwania związane z architekturą, klimatem i typem asfaltu.
Zespół wykorzystuje krótki czas przestoju pomiędzy wyścigami, aby wdrożyć wyniki swoich badań nad samochodami. Nietrudno sobie wyobrazić, jak szybkość i dokładność druku 3D może wnieść wartość dodaną do tego wyścigu rozwojowego. "Samochód ewoluuje codziennie w sezonie wyścigowym" - mówi Patrick Warner z zespołu Renault.
Zespół aerodynamiki Renault szybko zauważył korzyści płynące z drukowania w 3D. Wydział ten znacznie się rozwinął w ostatnich latach i obecnie obejmuje 120 pracowników m.in. aerodynamików, techników tunelu aerodynamicznego i modelarzy.
"Model samochodu w tunelu aerodynamicznym ma złożoną sieć czujników ciśnienia" - mówi Warner. "Zanim dostępne były technologie 3D, były on ustawiane poprzez nawiercanie. Zdolność do tworzenia skomplikowanych brył z kanałami wewnętrznymi zrewolucjonizowała naszą zdolność do umieszczania tych czujników i zwiększania ich liczby. To marzenie aerodynamiki. Nie moglibyśmy zbliżyć się do tego w sposób konwencjonalny" - mówi Warner.
Drukowanie 3D pomogło zespołowi osiągnąć lżejsze części, które zwiększają prędkość i oszczędność paliwa, a także dokładne i informacyjne testy przepływu dla lepszej wydajności silnika i zmniejszonego zużycia.
Korzyści płynące z technologii, wiedzy i usług 3D Systems łączą się głęboko z priorytetami strategicznymi zespołu Renault Sport Formuły 1, takimi jak innowacyjność, produktywność oraz poprawiona dokładność i precyzja.
Dla Boba Bella z zespołu Renault Sport, 3D Systems jest czymś więcej niż dostawcą technologii: obie firmy łączy prawdziwe partnerstwo, które zapewnia wyniki i ogromny potencjał przyszłości.
"Nasze partnerstwo z 3D Systems sprawiło, że jesteśmy bardziej wydajni w ciągu ostatnich 20 lat" - mówi Bell. "To otworzyło nowe możliwości rozwoju i użytkowania, które, jak sądzę, będą się nasilać w przyszłości".
(KB)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- machiningnews

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Miareczkowanie - co to jest?
Miareczkowanie to technika analityczna umożliwiająca oznaczenie ilościowe określonej substancji (analitu) rozpuszczonej w próbce. Opiera się ona...
-
Do czego służy lepkościomierz?
www.wyposazeniemedyczne.plLepkościomierz, inaczej zwany wiskozymetrem jest to urządzenie laboratoryjne do wyznaczania lepkości substancji. Lepkość substancji jest to...
-
-
-
-
-